Dagens Dick

Enögda reflektioner om livets gång.. Med en viss mån av humor och något överdrivet emellanåt. Dock högst personligt och skall icke förknippas med några varumärken eller företag.

Trygghet

Kategori: Allmänt

Idag har jag startat dagen med att ha möten i skolan då båda mina minsta döttrar har blivit utsatta för fysiskt våld och mobbning.
Det är en sinnesjuk skärande känsla i hjärtat som infinner sig tillsammans med den oro det frambringar, till mina döttrars fördel är att de har två enormt starka individer som föräldrar. Två som aldrig viker en tum oavsett vad det krävs.
 
Min 8åring har under en längre tid haft två killar som sparkar och slår, stampar på fötter och trycker upp saker i ansiktet på henne. Direkt vid kännedommen om detta så besökte jag skolan och informerade dem om att detta ska sluta nu..!!
Skolan agerade direkt och det har varit lugnt ett par veckor, men så igår hände det igen.
Hon står i matkön och en sparkar henne bakifrån och den andre framifrån och sen kombinerar detta med att stampa på fötterna.
 
I detta fallet så är måttet rågat och skolan är sedan i morse informerad om att om jag så ska släpa hela skolledningen till stupstocken så gör jag det. NOLLTOLLERANS är ordet som nu används och jag kommer under dagen att åka till skolan oanmäld vid ett flertal tillfällen för att skapa mig en bild av hur det ageras kring detta.
 
Min 6åring har det nästintill ännu värre, då det i hennes klass dessvärre finns en pojke som är dubbelt så stor som alla andra och till den fysiska attributen har noll spärrar. Han har redan på dagis skadat barn och personal med sina utbrott och dessvärre så svårt i ett av fallen så att en av personalen fåt bestående skador och kommer att bli tvungen att byta yrke...!!
Igår så slog denne pojke armarna runt min lilla späda tös och kramade bokstavligen andan ur henne. 
Jag behöver nog inte tala om att den paniken hon upplevde kommer att sätta djupa spår i henne för en mycket lång tid framöver.
Likaså i detta fallet så kommer jag att besöka skolan och klassen under dagen för att försäkra mig om att det ageras...
 
Nå då kommer vi till frågan...hur agerar man som förälder..!?
Vad kan vi ställa för krav..!?
 
Jag/vi är otroligt nöjda med alla inblandade lärare, men de hinner inte med.. de kan inte vara överallt samtidigt och kan omöjligen se allt som händer. Dessvärre är det ju så att de får ta emot oss som förbannade och förtvivlade föräldrar.
 
Ska jag som förälder då behöva vara med i skolan, eller är det så att föräldrarna till de barnen som drabbar de andra är de som ska få ta ledigt från sina jobb och se till att deras barn inte har ihjäl andra barn.
 
Jag anser att ansvaret ligger hos de föräldrarna som har de barn som är orsaken till problemet, skolledning och kommun skall vara de som löser problemet, sätta in resurspersonal för att se till att dessa barn inte till slut skadar någon så svårt att de får men för livet.
 
I mitt fall så släpper jag allt runt omkring mig och kommer att vara närvarande så länge det krävs.
Jag kommer aldrig att acceptera detta och samtliga vuxna parter både i skolan och föräldrar kommer att få agera.
 
Så håll i hatten..för nu åker vi...!!!!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: